21 Şubat 2012 Salı

Finlandiya Eğitim Sistemi

Dünyanın Eğitimde 1 numarası olan Finlandiya Eğitim Sistemine bir bakış atalım dedik. Böylece bizim ülkemizdeki yönetimde bulunan insanların, öğretmenlerin, öğretmen adaylarının ve vatandaşların öğretmenlik hakkında düşüncelerini değiştirip, geliştirebiliriz belki. Fin kültüründe, öğretmenlik mesleği, toplumdaki en önemli mesleklerden biri olarak değerlendirilerek öğretmen eğitimine çok fazla yatırım yapılmaktadır. Öğretmenliğe başvuranların sadece %15?i işe kabul edilmektedir. Hiç kimse yüksek lisans mezuniyet derecesi olmadan öğretmenlik yapamamaktadır. işe kabul edildikten sonra da öğretmenler, tatilleri boyunca sürekli olarak bilgilerini ve yeteneklerini artırmak için kurslara gönderilmektedir.

Ev gibi sıcak, oyun alanı gibi eğlenceli, kampüs gibi esnek okullar:

Finlandiya?da öğretmenlik mesleği en saygın mesleklerden biridir ve öğretmen olabilmek herkesin harcı değildir. Finlandiya?nın okullarını incelediğimizde çarpıcı bazı özellikler gözlemliyoruz: Öğrenciler ayakkabılarını okulun kapısında bırakıyorlar ve halı kaplı sınıflara evlerine girer gibi giriyorlar.

Başarısız öğrenci yoktur, her öğrenci başarılı olur:

Finlandiya?daki okulların en büyük özelliği, en başarılı öğrenci ile en başarısız öğrenci arasında fazla fark olmaması. Yani başarısız öğrenci diye bir şey yoktur. Burada öğrenciler birbirinin rakibi olarak değerlendirilmiyor. Öğrenciler birer istatistik olarak görülmüyor. Rekabetçi başarı cetvelleri ve tablolar asla kullanılmıyor ve öğrenciler birbirleriyle kıyaslanmıyor. Zorluk çeken öğrenciler için bütün eğitimciler seferber oluyorlar. Öğrencilerden geri kalanlara ve öğrenme güçlüğü çekenlere özel dersler veriliyor ve onlara özel hocalar tahsis ediliyor. Ancak onlar düzenli eğitim sisteminden ve sınıf hayatından koparılmıyorlar. Sistemde her öğrencinin özel olduğu, özel ihtiyaçlarının ve yeteneklerinin olduğu vurgulanıyor. Öğretmenler öğrencilerle birebir ilişki kuruyorlar ve usta çırak ilişkisi içinde beraberce öğreniyorlar. Okullarda ezber yok. Ders kitapları nadiren kullanılıyor. Öğrenciler bol bol yazıyor, okuyor, düşünüyor, üretiyor ve sunum yapıyorlar. Her öğrenci öğrendiklerini kendi hayatına yansıtıyor ve uyguluyor. Onur sistemi uygulanıyor, öğrenciye sonuna kadar güveniliyor. Öğrenciye yetişkin ve profesyonel bir birey gibi davranılıyor.

Müdür yok, baş eğitimci veya başöğretmen var:

Okul yöneticilerinin rolü baş eğitimci (chief education officer) ve başöğretmen (chief learner) olmak. Ana hedefleri eğitimin kalitesini geliştirmek, her öğrenciye ulaşmak, her öğrencinin yeteneklerini keşfetmek ve işletmek ve okulu daha yenilikçi bir okul hâline getirmek. Yani, eğitim yöneticileri eğitim öğretimden asla kopmuyorlar. Yöneticiler kendilerini bir öğretmen olarak görüyor ve zamanlarının çok büyük çoğunluğunu öğretmenler odasında geçiriyorlar.

Başarının Sırrı: Yetkilendirilmiş idealist Öğretmenler

Dünyanın pek çok yerinden gelen uzmanlar Finlandiya?nın eğitim sistemini incelemek için Helsinki?ye geliyor ve okulları yerinde ziyaret ediyorlar. “Başarınızın sırrı nedir?” diyenlere “Öğretmenlerimiz” cevabını veriyorlar. Öğretmen olmak için müthiş bir rekabet var ve en iyi öğrenciler öğretmenlik mesleğini tercih ediyorlar.

Öğretmenlerin yaşam şartları ve imkânları çok çok iyidir. Bütün karar mekanizmaları ve yetkiler öğretmenlere emanet edilmiş durumda. Otoriteler onlara her tür özgürlüğü, yetkiyi ve sorumluluğu vermiş: “Siz mükemmelliği yakalayın. En iyi çözümleri ve yöntemleri siz bulacaksınız. Bütün yetkiler sizin. Yeter ki öğrencilerin tümü başarılı olsunlar.” Finlandiya?da eğitim, bir bilim olarak değerlendiriliyor. Beş yıl öğretmenlik yapan ve başarılı olan genç öğretmenlere master derecesi veriliyor. Meslek içi öğrenme ve profesyonel gelişim Finlandiya?da çok güçlüdür.

Kısa URL: http://www.tutaysalgir.com/?p=4011

Yazar tutiyama . Şub 6 2012. Kategori Eğitim. Bu yazıya eklenen yorumları RSS beslemesi üzerinden takit edebilirsiniz RSS 2.0. Yorum yazabilir veya geri izlemede bulunabilirsiniz.

www.tutaysalgir.com

0 yorum:

Yorum Gönder